Program Dydaktyczno-wychowawczy w Żłobku Zajączek
Nasze Zajączki podczas pobytu w żłobku uczą się m.in. podstawowych zasad współżycia społecznego w grupie dziecięcej, samodzielnego wykonywania czynności fizjologicznych i higienicznych, samodzielnego jedzenia, ubierania się i rozbierania, używania prawidłowych zwrotów i form grzecznościowych. Koncentrujemy się także na nauce nawiązywania kontaktu z rówieśnikami do wspólnego działania, dzielenia się przedmiotami i zabawkami. Wspieramy je w rozwoju wymowy, myślenia i wyobraźni, doskonalenia umiejętności związanych z czynnościami dnia codziennego, sprawności ruchowej i poczucia rytmu.
Nasz program realizujemy w ramach ogólnych działów, które obejmują takie zagadnienia jak:
1. Poznanie świata zewnętrznego (np. przyrody i pór roku), poznanie świata dorosłych (zawody i profesje), poznanie kultury i zwyczajów społecznych
2. Rozwój psychofizyczny: integracja sensoryczna, gimnastyka ogólnorozwojowa, rytmika, zajęcia umuzykalniające, pobudzanie aktywności poprzez obserwację i doświadczenie
3. Manipulacja, konstrukcja, plastyka.
4. Inscenizacja i czytanie bajek.
5. Profilaktyka zdrowotna
Podstawą naszych zajęć jest naturalna dziecięca potrzeba ruchu i zabawy. Dzięki niej pobudzamy zmysły malucha, wzmagamy jego ciekawość do poznania świata, dzięki czemu pobyt w naszym żłobku to nie tylko przyjemnie spędzony czas, ale i źródło wiedzy o otaczającym świecie. Wszystkie zajęcia nawiązują tematycznie do panującej aktualnie pory roku oraz przypadających na czas jej trwania różnych świąt, okazji i innych sytuacji okolicznościowych.
Co umiem w Zajączku
-
Poznaję mój żłobek
- Poznaję rozkład dnia a także z rozkład pomieszczeń, zabawki oraz ciocie, kolegów i koleżanki
- Nawiązuję bliższy kontakt z ciociami poprzez wspólne zabawy i naukę a także z rówieśnikami poprzez wspólne zabawy integracyjne
- Poznaję, czym jest bezpieczna i zgodna zabawa, uczę się szanować zabawki oraz jak z nich korzystać
- Bawię się również na świeżym powietrzu
- Uczę się słuchać innych
-
Dbam o siebie i jestem samodzielny
- Wyrabiam nawyk używania form grzecznościowych
- Wyrabiam kluczowe nawyki higieniczne i prozdrowotne jak mycie rączek przed posiłkiem
- Próbuję samodzielnie jeść i posługiwać się sztućcami
- Uczę się samodzielnie ubierać i rozbierać
-
Jestem bezpieczny – w żłobku i poza nim
- Doskonalę umiejętności poruszania się po sali bez potrącania innych
- Bezpiecznie poruszam się po domu i korzystam z urządzeń znajdujących się w nim
-
Dostrzegam i jestem ciekawy
- Obserwuję zmiany zachodzące w przyrodzie w związku ze zmianą pór roku
- Wzbogacam swoją wrażliwość estetyczną przez poznawanie takich wartości wizualnych jak barwa, kształt
- Spaceruję z ciociami po okolicy
- Zabawy ruchowe, muzyczne, naśladowcze – lubię to!
- Rozwijam swoją wyobraźnię poprzez codzienne słuchanie wybranych bajek literatury dziecięcej
Zajęcia i zabawy w Zajączku
Zabawy tematyczne: dzieci odtwarzają rzeczywistość otaczającego świata, zabawy naśladowcze.
- zabawy z wykorzystaniem rekwizytów/dekoracji naśladujących wybrany aspekt rzeczywistości
- kształtowanie nawyków grzecznościowych podczas obcowania z dorosłymi i rówieśnikami – dzień dobry, do widzenia, proszę, przepraszam, dziękuję.
Zabawy manipulacyjno – konstrukcyjne i zabawy twórcze:
- rysowanie kredkami, malowanie farbami, wyklejanie papierem kolorowym, formowanie z plasteliny, wydzieranie papieru, waty, bibuły
- budowanie i konstruowanie budowli z klocków
wkładanie, nakładanie, nawlekanie, turlanie, otwieranie, zamykanie
Zabawy ogólnorozwojowe z wykorzystaniem technologii Funtronic Magiczny Dywan:
- Magiczny Dywan Polskiej firmy Funtronic to nowoczesne urządzenie wspierające edukację dzieci w tym także maluchów do lat 3
- To rzutnik interaktywny wyposażony w zestaw multimedialnych gier wyświetlanych na podłodze lub stole i obsługiwany za pomocą ruchu rąk i nóg
- Magiczny dywan to projektor dla dzieci, którego działanie doceniają rodzice, opiekunowie, a także specjaliści prowadzący zajęcia terapeutyczne
- Podłoga interaktywna znajduje zastosowanie w żłobkach, przedszkolach, szkołach, przestrzeniach dydaktycznych, na świetlicach i szkolnych korytarzach
- Pobudza do aktywności fizycznej i psychicznej i angażuje do pracy w grupie
- Magiczny Dywan wykorzystuje gry interaktywne opracowywane indywidualnie do potrzeb
Zajęcia orientacyjno-porządkowe, gimnastyczne i ruchowe
- wyrabianie orientacji w przestrzeni, umiejętność poruszania się w małej grupie: “idziemy parami”, “jedziemy pociągiem”
- ćwiczenia równowagi, zabawy bieżne i skoczne, rzutu i wspinania
- zabawy na czworakach, zabawy chwytu, celowania i toczenia
- zabawy i ćwiczenia ruchowe i gimnastyczne
Zajęcia umuzykalniające
- zabawy ruchowe ze śpiewem
- ćwiczenia rytmiczne: klaskanie, tupanie w rytm piosenki
- zabawy inscenizowane
- ćwiczenia słuchowe rozwijające wrażliwość dziecka na: dźwięk, ton
- zabawy umuzykalniające ze śpiewem
- słuchanie muzyki relaksacyjnej
- słuchanie odgłosów dnia codziennego
- tworzenie muzyki – gra na instrumentach
- zagadki muzyczne: rozpoznawanie odgłosów
- zabawa w echo – powtarzanie słów: głośno, cicho, szeptem
- zabawy wyliczankami
- zabawy taneczne
- zabawy z instrumentami niekonwencjonalnymi: puszki z kaszą, ryżem, piaskiem, grochem lub kamyczkami itp.
Zajęcia dydaktyczne
- rozmowy i zajęcia indywidualne (np. układanki obrazkowe, puzzle, klocki.)
- zabawy z użyciem różnych pomocy dydaktycznych
- zabawy kształcące wymowę ( słuchowe, oddechowe, artykulacyjne, dźwiękonaśladowcze)
- czytanie dzieciom bajek i baśni
- przedstawienia teatralne i muzyczne
- zajęcia z doświadczeniami z udziałem dzieci