Program dydaktyczny

Program Dydaktyczno-wychowawczy w Żłobku Zajączek

Nasze Zajączki podczas pobytu w żłobku uczą się m.in. podstawowych zasad współżycia społecznego w grupie dziecięcej, samodzielnego wykonywania czynności fizjologicznych i higienicznych, samodzielnego jedzenia, ubierania się i rozbierania, używania prawidłowych zwrotów i form grzecznościowych. Koncentrujemy się także na nauce nawiązywania kontaktu z rówieśnikami do wspólnego działania, dzielenia się przedmiotami i zabawkami. Wspieramy je w rozwoju wymowy, myślenia i wyobraźni, doskonalenia umiejętności związanych z czynnościami dnia codziennego, sprawności ruchowej i poczucia rytmu.

Nasz program realizujemy w ramach ogólnych działów, które obejmują takie zagadnienia jak:

1. Poznanie świata zewnętrznego (np. przyrody i pór roku), poznanie świata dorosłych (zawody i profesje), poznanie kultury i zwyczajów społecznych
2. Rozwój psychofizyczny: integracja sensoryczna, gimnastyka ogólnorozwojowa, rytmika, zajęcia umuzykalniające, pobudzanie aktywności poprzez obserwację i doświadczenie
3. Manipulacja, konstrukcja, plastyka.
4. Inscenizacja i czytanie bajek.
5. Profilaktyka zdrowotna

Podstawą naszych zajęć jest naturalna dziecięca potrzeba ruchu i zabawy. Dzięki niej pobudzamy zmysły malucha, wzmagamy jego ciekawość do poznania świata, dzięki czemu pobyt w naszym żłobku to nie tylko przyjemnie spędzony czas, ale i źródło wiedzy o otaczającym świecie. Wszystkie zajęcia nawiązują tematycznie do panującej aktualnie pory roku oraz przypadających na czas jej trwania różnych świąt, okazji i innych sytuacji okolicznościowych.

Co umiem w Zajączku

  1. Poznaję mój żłobek
    1. Poznaję rozkład dnia a także z rozkład pomieszczeń, zabawki oraz ciocie, kolegów i koleżanki
    2. Nawiązuję bliższy kontakt z ciociami poprzez wspólne zabawy i naukę a także z rówieśnikami poprzez wspólne zabawy integracyjne
    3. Poznaję, czym jest bezpieczna i zgodna zabawa, uczę się szanować zabawki oraz jak z nich korzystać
    4. Bawię się również na świeżym powietrzu
    5. Uczę się słuchać innych
  2. Dbam o siebie i jestem samodzielny
    1. Wyrabiam nawyk używania form grzecznościowych
    2. Wyrabiam kluczowe nawyki higieniczne i prozdrowotne jak mycie rączek przed posiłkiem
    3. Próbuję samodzielnie jeść i posługiwać się sztućcami
    4. Uczę się samodzielnie ubierać i rozbierać
  3. Jestem bezpieczny – w żłobku i poza nim
    1. Doskonalę umiejętności poruszania się po sali bez potrącania innych
    2. Bezpiecznie poruszam się po domu i korzystam z urządzeń znajdujących się w nim
  4. Dostrzegam i jestem ciekawy
    1. Obserwuję zmiany zachodzące w przyrodzie w związku ze zmianą pór roku
    2. Wzbogacam swoją wrażliwość estetyczną przez poznawanie takich wartości wizualnych jak barwa, kształt
    3. Spaceruję z ciociami po okolicy
    4. Zabawy ruchowe, muzyczne, naśladowcze – lubię to!
    5. Rozwijam swoją wyobraźnię poprzez codzienne słuchanie wybranych bajek literatury dziecięcej

Zajęcia i zabawy w Zajączku

Zabawy tematyczne: dzieci odtwarzają rzeczywistość otaczającego świata, zabawy naśladowcze.

  • zabawy z wykorzystaniem rekwizytów/dekoracji naśladujących wybrany aspekt rzeczywistości
  • kształtowanie nawyków grzecznościowych podczas obcowania z dorosłymi i rówieśnikami – dzień dobry, do widzenia, proszę, przepraszam, dziękuję.

Zabawy manipulacyjno – konstrukcyjne i zabawy twórcze:

  • rysowanie kredkami, malowanie farbami, wyklejanie papierem kolorowym, formowanie z plasteliny, wydzieranie papieru, waty, bibuły
  • budowanie i konstruowanie budowli z klocków
    wkładanie, nakładanie, nawlekanie, turlanie, otwieranie, zamykanie

Zabawy ogólnorozwojowe z wykorzystaniem technologii Funtronic Magiczny Dywan:

  • Magiczny Dywan Polskiej firmy Funtronic to nowoczesne urządzenie wspierające edukację dzieci w tym także maluchów do lat 3
  • To rzutnik interaktywny wyposażony w zestaw multimedialnych gier wyświetlanych na podłodze lub stole i obsługiwany za pomocą ruchu rąk i nóg
  • Magiczny dywan to projektor dla dzieci, którego działanie doceniają rodzice, opiekunowie, a także specjaliści prowadzący zajęcia terapeutyczne
  • Podłoga interaktywna znajduje zastosowanie w żłobkach, przedszkolach, szkołach, przestrzeniach dydaktycznych, na świetlicach i szkolnych korytarzach
  • Pobudza do aktywności fizycznej i psychicznej i angażuje do pracy w grupie
  • Magiczny Dywan wykorzystuje gry interaktywne opracowywane indywidualnie do potrzeb

Zajęcia orientacyjno-porządkowe, gimnastyczne i ruchowe

  • wyrabianie orientacji w przestrzeni, umiejętność poruszania się w małej grupie: “idziemy parami”, “jedziemy pociągiem”
  • ćwiczenia równowagi, zabawy bieżne i skoczne, rzutu i wspinania
  • zabawy na czworakach, zabawy chwytu, celowania i toczenia
  • zabawy i ćwiczenia ruchowe i gimnastyczne

Zajęcia umuzykalniające

  • zabawy ruchowe ze śpiewem
  • ćwiczenia rytmiczne: klaskanie, tupanie w rytm piosenki
  • zabawy inscenizowane
  • ćwiczenia słuchowe rozwijające wrażliwość dziecka na: dźwięk, ton
  • zabawy umuzykalniające ze śpiewem
  • słuchanie muzyki relaksacyjnej
  • słuchanie odgłosów dnia codziennego
  • tworzenie muzyki – gra na instrumentach
  • zagadki muzyczne: rozpoznawanie odgłosów
  • zabawa w echo – powtarzanie słów: głośno, cicho, szeptem
  • zabawy wyliczankami
  • zabawy taneczne
  • zabawy z instrumentami niekonwencjonalnymi: puszki z kaszą, ryżem, piaskiem, grochem lub kamyczkami itp.

Zajęcia dydaktyczne

  • rozmowy i zajęcia indywidualne (np. układanki obrazkowe, puzzle, klocki.)
  • zabawy z użyciem różnych pomocy dydaktycznych
  • zabawy kształcące wymowę ( słuchowe, oddechowe, artykulacyjne, dźwiękonaśladowcze)
  • czytanie dzieciom bajek i baśni
  • przedstawienia teatralne i muzyczne
  • zajęcia z doświadczeniami z udziałem dzieci